Oleh Fetty Rara
SEORANG ahli parlimen pembangkang hari ini (24 Julai) berkata Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong gagal bertindak tegas terhadap “mat rempit” yang berlumba secara haram di jalan awam.
Ahli parlimen Bagan Lim Guan Eng berkata jumlah kematian akibat ‘merempit’ di jalan raya adalah lebih tinggi berbanding pemandu mabuk, dan ini jelas menunjukkan bahawa isu rempit merupakan ancaman kepada keselamatan awam, membahayakan nyawa dan menjejaskan mata pencarian pemandu yang tidak bersalah.
Dalam satu kenyataan, Lim berkata sebanyak lima kematian jalan raya dan dua kecederaan berlaku di Pulau Pinang baru-baru ini berpunca daripada pelumba rempit.
Beliau juga menyatakan bahawa bekas ahli lembaga pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia Shahrim Tamrin telah mengetengahkan data polis yang menunjukkan 12,000 kematian jalan raya adalah akibat rempit sejak 2009.
Menurut beliau, jumlah kematian yang begitu besar memerlukan tindakan segera oleh mana-mana menteri pengangkutan yang bertanggungjawab dan berwibawa.
Lim mengkritik Wee sebagai tidak layak menjadi menteri pengangkutan jika beliau tidak dapat melihat bahawa jurang perbezaan besar antara kemalangan maut akibat perlumbaan rempit di lebuh raya dan kematian disebabkan oleh pemanduan dalam keadaan mabuk.
Bagi Lim, nampaknya Wee tidak mempunyai iltizam untuk mengatasi masalah mat rempit yang berbahaya berbanding dengan memandu dalam keadaan mabuk.
Oleh yang demikian, bekas menteri kewangan itu mencadangkan hukuman yang sama bagi memandu dalam keadaan mabuk dikenakan terhadap penunggang rempit yang menyebabkan kematian di jalan raya.
Lim mempersoalkan sama ada tindakan tegas Wee terhadap pemanduan dalam keadaan mabuk didorong oleh kemahuan politik sekutunya, dan sebaliknya tidak bertindak (tegas) terhadap penunggang rempit kerana ‘bos’ politiknya tidak mahu berbuat demikian, tetapi oleh rakyat biasa.
Beliau berkata hanya 69 kes memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah di jalan raya Malaysia dikaitkan dengan kemalangan maut antara 2011 dan Julai 2021.
Beliau menambah bahawa angka daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan laporan keselamatan jalan raya global dari Disember 2018 menunjukkan kurang 1 peratus kematian jalan raya di Malaysia ada kaitan dengan alkohol.
Lim menegaskan bahawa Wee gah menyuarakan hukuman mati disebabkan oleh pemanduan melulu atau berbahaya di bawah Seksyen 41 Akta Pengangkutan Jalan 1987 kepada denda hanya RM50,000 dan/atau penjara 10 tahun.
Seksyen 44 Akta Pengangkutan Jalan mengenakan hukuman lebih berat kerana menyebabkan kematian oleh mereka yang memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah kepada denda antara RM50,000 hingga RM100,000 dan minimum 10 tahun.
Penalti bagi memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah sehingga menyebabkan kecederaan tanpa kematian telah dinaikkan kepada RM50,000 dan/atau tujuh hingga 10 tahun penjara.
Mereka yang memandu dalam keadaan mabuk atau menggunakan dadah berdepan denda minimum RM1,000 (sehingga RM5,000) dan/atau penjara tidak lebih daripada dua tahun.
Parlimen meluluskan Rang Undang-Undang Pindaan Pengangkutan Jalan pada 26 Ogos 2020 yang membenarkan hukuman lebih berat terhadap pemandu mabuk, termasuk tempoh penjara lebih lama, denda lebih tinggi dan penggantungan lesen memandu.
-BTS Media