GAMBAR: Generative AI
AIR SELANGOR berkata 83.5% bekalan air telah pulih setakat pukul 7.30 pagi hari Khamis (25 Julai).
Bagaimanapun, syarikat itu berkata lori tangki akan terus digerakkan ke lokasi kritikal seperti hospital, klinik, pusat dialisis, dan pusat perkhidmatan pengebumian.
Untuk tujuan komersial, bekalan air terawat boleh dibeli di kaunter perkhidmatan pelanggan Air Selangor di wilayah Sepang atau Hulu Langat.
Pelanggan komersial boleh menggunakan lori tangki air masing-masing di stesen pengisian air Estet Braemar (wilayah Hulu Langat) dan Taman Gemilang Dengkil (wilayah Sepang).
Sebelum ini dilaporkan bahawa pemulihan bekalan air di kawasan terjejas dijangka mencapai 40% menjelang pukul 8 pagi hari Khamis (25 Julai) dan 90% menjelang pukul 8 malam pada hari yang sama.
Pemotongan bekalan air bermula pada hari Selasa (23 Julai) berikutan pencemaran bau yang menjejaskan Sungai Kundang dan Sungai Sembah.
Empat loji rawatan air yang terjejas ialah Rantau Panjang, Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1), Sungai Selangor Fasa 2 (SSP2), dan Sungai Selangor Fasa 3 (SSP3).
-BTS Media