KEMENTERIAN Kesihatan digesa melaksanakan kenaikan 70 peratus dalam caj perundingan doktor am swasta, daripada RM35 kepada sekurang-kurangnya RM60.
Ketua Pegawai Eksekutif Galen Center Azrul Mohd Khalib berkata semakan semula yuran perundingan telah lama tertunggak dan cadangan semakan pada 2014 tidak pernah menjadi kenyataan.
“Yuran perundingan GP swasta, pada masa ini RM35, kali terakhir disemak pada 2002, iaitu lebih 20 tahun lalu.
“Pada tahun 2014, pasukan petugas kementerian mengesyorkan kenaikan secara meluas sebanyak 30 peratus merentasi kebanyakan yuran perubatan. Bagaimanapun, baik syor ini mahupun kompromi 14 peratus tidak dilaksanakan.
“Berdasarkan inflasi semasa dan kos penjagaan kesihatan, bayaran ini sepatutnya sekurang-kurangnya RM60 — peningkatan sebanyak 70 peratus,” katanya apabila dihubungi hari ini, lapor NST.
Semalam, dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat Menteri Kesihatan, Dzulfli Ahmad, berkata kementerian sedang mengkaji caj rundingan doktor am swasta, yang kekal tidak berubah selama hampir dua dekad.
Dzulkefly berkata kementerian juga bekerjasama dengan Jabatan Perangkaan Malaysia untuk menentukan julat harga yang sesuai.
Beliau menambah bahawa semakan itu akan mempertimbangkan kesan pelarasan terhadap Indeks Harga Pengguna.
Caj perundingan dikawal selia di bawah Jadual Ketujuh Peraturan-Peraturan Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Swasta (Klinik Perubatan Swasta atau Klinik Pergigian Swasta) 2006 Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan 1998.
Azrul berkata semakan semula itu perlu mengambil kira yuran perundingan yang adil dan seimbang bagi memastikan kelestarian perkhidmatan penjagaan primer swasta.
Ini, katanya, adalah kerana klinik doktor am swasta memainkan peranan penting dalam penjagaan primer dengan menyediakan penjagaan berkualiti yang boleh diakses sambil mengurangkan kesesakan di hospital kerajaan.
“Klinik doktor am swasta juga selalunya merupakan perniagaan kecil yang mesti mematuhi peraturan penjagaan kesihatan ketat, mengurus kos perniagaan realistik dan memastikan pampasan yang adil dan mencukupi untuk pekerja mereka.
“Mereka tidak disubsidi dan perkhidmatan mereka harus diberi pampasan sewajarnya.”
“Walaupun beribu-ribu klinik telah dibuka dalam beberapa tahun kebelakangan ini, beratus-ratus telah ditutup kerana persaingan sengit dan kos operasi yang semakin tidak mampan.”
-BTS Media