BTS Media

Kenderaan berat dilarang guna lorong kanan lebuh raya

KENDERAAN berat, termasuk lori dan bas, tidak lagi dibenar menggunakan lorong kanan di lebuh raya dan wajib kekal di lorong paling kiri kecuali ketika memotong.

Menurut laporan Berita Harian semalam, peraturan ini adalah salah satu daripada lima langkah baharu yang akan dikuatkuasakan oleh Kementerian Pengangkutan sebagai sebahagian daripada peraturan lebih ketat bagi kenderaan komersial, khususnya lori dan bas.

Penambahbaikan lain yang turut diumumkan termasuk pemasangan wajib alat pengehad kelajuan (speed limiter), peranti sistem GPS, sensor penimbang bergerak berkelajuan tinggi (HS-WIM) di 11 lokasi lebuh raya, dan peningkatan bilangan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Jana Santhiran Muniayan, berkata peraturan melarang bas dan lori menggunakan lorong paling kanan sebenarnya telah diwartakan pada tahun 2015 tetapi masih belum dikuatkuasakan.

Di bawah peraturan tersebut, lori dan bas mesti berada di lorong kiri dan tidak boleh dipandu pada kelajuan tinggi.

Sekiranya perlu memotong, mereka dibenarkan masuk ke lorong kedua tetapi mesti kembali ke lorong kiri selepas itu.

Lori dilarang sama sekali menggunakan lorong ketiga (paling kanan) pada bila-bila masa.

Jana Santhiran juga memberitahu bahawa pihaknya akan mencadangkan perkara ini semula kepada menteri untuk dikuatkuasakan di lebuh raya bagi kenderaan berat.

Beliau juga berkata bahawa semua lori yang baru dikeluarkan sudah dilengkapi dengan alat pengehad kelajuan, tetapi bagi kenderaan yang lebih lama, Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) membenarkan pemilik memasang peranti tersebut sendiri. Peranti itu akan mengehadkan kelajuan kenderaan berat kepada 80 hingga 90 kilometer sejam (km/j).

Peraturan pemasangan GPS akan berkuat kuasa bulan ini, justeru membolehkan APAD mengambil tindakan berdasarkan pemantauan masa nyata melalui sistem tersebut.

Bagi kedua-dua alat pengehad kelajuan dan GPS, pemeriksaan akan dilakukan setiap enam bulan di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) untuk memastikan pematuhan terhadap peraturan ini.

Beliau memberi amaran bahawa pelanggaran peraturan ini boleh menyebabkan tindakan segera, termasuk penggantungan atau pembatalan permit bagi syarikat lori dan bas.

Sementara itu, pemasangan sensor HS-WIM di 11 lokasi lebuh raya dijangka siap sepenuhnya pada suku pertama tahun depan untuk mengesan kenderaan membawa muatan berlebihan, yang menimbulkan risiko kepada pengguna jalan raya.

Selain itu, kementerian sedang bekerjasama dengan pengendali lebuh raya, yang mempunyai sistem mampu mengesan muatan lori di plaza tol. Teknologi ini akan disepadukan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk membolehkan pengeluaran saman secara automatik.

Jabatan Pengangkutan juga sedang mendapatkan dana daripada Kementerian Kewangan (MOF) untuk meningkatkan bilangan kamera AES di seluruh negara.

-BTS Media

Leave a Comment