BTS Media

KL, JB dan George Town dikenal pasti untuk pelaksanaan sistem caj kesesakan

GEORGE Town, Kuala Lumpur dan Johor Baru adalah tiga bandar raya yang dikenal pasti untuk pelancaran awal cadangan caj kesesakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa memberitahu Dewan Rakyat bahawa caj yang dicadangkan itu masih dalam kajian oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) dan Perbadanan Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia.

Sudut yang dikaji termasuk cara pelaksanaan, kemampuan pengurangan jumlah trafik, dan unjuran pengambilan pengangkutan awam jika caj kesesakan diperkenalkan.

Kajian itu dijangka siap menjelang tahun ini, tambahnya semasa Waktu Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat pada hari Khamis (27 Feb).

“Jika kita melaksanakan caj kesesakan, ia boleh mengurangkan jumlah trafik sehingga 20% di Kuala Lumpur.

“Caj tidak boleh terlalu rendah tetapi sepatutnya tidak menggalakkan pemandu daripada menggunakan jalan tertentu.

“Kami juga tidak mahu caj dikenakan terlalu tinggi yang boleh membebankan pengguna,” katanya.

Memetik penemuan awal daripada kajian itu, Zaliha berkata langkah serupa yang digunakan di luar negara juga sedang dipertimbangkan. Antaranya ialah pembaca plat elektronik (ANPR) New York  di mana caj dikenakan secara automatik sebaik sahaja nombor plat dikesan; dan mekanisme penetapan harga jalan elektronik Singapura di mana caj dikenakan mengikut zon dan masa untuk mengawal aliran trafik.

Di London, terdapat zon caj kesesakan di mana kenderaan dikenakan bayaran untuk masuk pada waktu puncak.

Zaliha turut merujuk kepada langkah catuan ruang jalan yang diamalkan di Jakarta dan Beijing, di mana kemasukan kenderaan persendirian dihadkan kepada nombor ganjil atau genap bergantung pada hari tersebut.

Datuk Azman Nasrudin (PN-Padang Serai) ingin tahu mengenai mekanisme caj kesesakan dan jangkaan pengurangan jumlah trafik.

Zaliha berkata kira-kira 1.5 juta kenderaan keluar masuk Kuala Lumpur dalam tempoh 24 jam, manakala kapasiti pengangkutan awam di ibu negara hanya 25%.

“Saya bersetuju dengan pendirian Menteri Pengangkutan bahawa adalah tidak wajar untuk mengenakan caj kesesakan tanpa sistem pengangkutan awam yang lengkap dan bersepadu,” katanya.

Pada 19 Feb, Menteri Pengangkutan Anthony Loke memberitahu Dewan Rakyat bahawa cadangan caj kesesakan di bandar ini hanya akan dilaksanakan apabila sistem pengangkutan awam telah dipertingkatkan.

-BTS Media

Leave a Comment