ORANG ramai boleh membuat aduan kepada Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis (IPCC)) jika telefon bimbit mereka diperiksa secara tidak sah oleh pegawai polis.
Dalam jawapan bertulis kepada Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng di Dewan Rakyat, Kementerian Dalam Negeri (KDN) menegaskan bahawa pegawai polis berpangkat Inspektor ke atas hanya diberi kuasa untuk memeriksa telefon bimbit jika ada syak wasangka munasabah dan mengikut undang-undang sedia ada.
“Untuk mengelakkan penyalahgunaan kuasa dan memastikan hak individu tidak dicabuli, kerajaan telah menubuhkan IPCC, yang membenarkan individu melaporkan sebarang salah laku oleh pegawai polis,” katanya.
“Polis tidak melakukan pemeriksaan telefon sewenang-wenangnya semasa sekatan jalan raya melainkan jika terdapat syak wasangka yang munasabah bahawa seseorang individu terbabit dalam jenayah,” tambahnya.
KDN itu juga memetik peruntukan undang-undang bagi mengawal pemeriksaan telefon, termasuk Seksyen 116B Kanun Tatacara Jenayah, yang memberikan pegawai akses kepada data berkomputer semasa carian, serta:
- Seksyen 20(g) Akta Polis 1967, yang menghendaki individu memberikan maklumat kepada pegawai polis;
- Seksyen 23(1) Kanun Tatacara Jenayah, yang memberikan polis kuasa untuk menangkap individu tanpa waran;
- Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, yang menangani penyalahgunaan perkhidmatan rangkaian;
- Seksyen 249 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, yang membenarkan capaian kepada data berkomputer;
- dan Seksyen 292 Kanun Keseksaan, yang menjenayahkan pemilikan bahan lucah.
KDN menekankan bahawa pemeriksaan mesti mempunyai justifikasi risikan, pengawasan, atau syak wasangka yang munasabah terhadap aktiviti jenayah dan menggesa individu berkenaan melaporkan sebarang penyalahgunaan kuasa yang disyaki kepada IPCC.
Semalam, diumumkan bahawa Sistem Pengurusan Siasatan dan Aduan (SPEAKS) yang dibangunkan IPCC dijangka dilancarkan bulan depan bagi menggantikan sistem aduan sedia ada yang lebih konvensional.
Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail berkata sistem baharu itu akan memudahkan orang ramai mengemukakan aduan, termasuk memaparkan kemas kini masa nyata status aduan, berbanding kaedah e-mel, menghadiri dan menghantar surat secara fizikal sebelum ini.
-BTS Media